Praca z domu to zawsze nie lada wyzwanie. W przestrzeni biura nie widzimy tych wszystkich rozpraszaczy, które w domu atakują nas ze wszystkich stron. Do tego dochodzą jeszcze inni domownicy, którzy, jeśli są w domu, w kółko “zawracają” nam głowę. A przecież nasza praca wymaga skupienia i poświęcenia się temu, co właśnie robimy. Prawda? Każdy z nas wie, że aby nasz domowy home office przyniósł efekty powinniśmy zacząć od stworzenia właściwej przestrzeni do pracy. Poniżej parę podpowiedzi, jak to osiągnąć.

WYBÓR MIEJSCA
To, jak urządzimy sobie miejsce do pracy zależy przede wszystkim od tego, jaką przestrzenią dysponujemy. Jeśli mamy osobne pomieszczenie do dyspozycji, to genialnie, bo zapewni ono spokój i odpowiednie skupienie. Zazwyczaj jednak nie jest tak kolorowo i wygląda tak, że domowe biuro będzie wydzieloną przestrzenią w jakimś pomieszczeniu.
Najważniejsze, by stworzyć sobie miejsce zaciszne i oddalone od ciągów komunikacyjnych (bo wtedy ciągle ktoś będzie się koło nas kręcił). Ważne jest również usytuowanie biurka względem okna – idealnie położenie to bokiem. tak by światło nie odbijało się w komputerze.
Niektórzy organizują swoje miejsce do pracy w sypialni, bo tam mogą się bardziej skupić, niż w pokoju dziennym (chociaż generalnie odradza się robienie domowego biura w tej przestrzeni, ponieważ powinna się ona kojarzyć z relaksem). Ale salon znowu, to miejsce, gdzie ciągle ktoś jest, więc czasami sypialnia jest lepszym rozwiązaniem. Jeśli jednak nie ma się wyjścia i kącik do pracy trzeba zorganizować w salonie, koniecznie pomyśleć o oddzieleniu go od reszty pomieszczenia w jakiś sposób.
Wydzielenie przestrzeni:
Ścianka karton-gipsowa lub inny rodzaj przepierzenia (ścianka z pleksi);
Kotara / parawan;
Minibiuro we wnęce lub zamykanej szafie.
2. ANALIZA FUNKCJONALNA
Teraz, kiedy macie już wybrane miejsce na stworzenie domowego biura, czas przejść do zaplanowania układu funkcjonalnego. Jeśli boicie się, że samodzielnie nie poradzicie sobie z tym tematem, to współpraca z projektantem wnętrz będzie dobrym rozwiązaniem.
Pytania:
Z jakich urządzeń korzystamy na co dzień pracując z domu (komputer / laptop / drukarka / skaner, inne – na to wszystko będzie potrzebne miejsce;
Czy jest potrzebna dodatkowa przestrzeń na przechowywanie segregatorów z dokumentami, książek, itp;
Czy potrzebuję oddzielić wizualnie przestrzeń do pracy;
Czy w pobliżu znajduje się okno, przez które wpada dużo światła;
Czy w pobliżu biurka mam wystarczającą ilość gniazdek do prądu;
Co z dekoracją okien (czy do pokoju wpada dużo dziennego światła).
Lista potrzebnych rzeczy / mebli:
Biurko;
Krzesło;
Kontener podbiurkowy na kółkach;
Regał na dokumenty i książki;
Tablica korkowa lub magnetyczna;
Kotara / parawan lub coś do odgrodzenia przestrzeni;
Żaluzja lub zasłona do okna.
DOBRZE RADZĘ:
Jeśli Wasza praca wymaga prowadzenia dokumentacji papierowej i przechowywania sporej ilości materiałów oraz książek, warto wygospodarować duży kawałek ściany na regał. Niech będzie zrobiony na zamówienie i wypełni całą przeznaczoną na niego przestrzeń. Półki na górze, te do których ciężko sięgać będą doskonałe na archiwum (mogą być zamykane, wtedy kurz nie będzie się zbierał tak łatwo.
3. NAJWAŻNIEJSZA – ERGONOMIA
Problemy z bolącą szyją i kręgosłupem, wady postawy, bóle głowy, to częste przypadłości osób, które pracują dużo siedząc przy biurku. Dlatego tak ważne jest, by biurko i krzesło były prawidłowo dobrane. W ich wyborze pomocne będą poniższe wymiary:
Wymiary biurka powinny wynosić 120-160 cm długości i 70-80 cm szerokości, jeśli chcemy zmieścić na nim komputer i rzeczy do pracy oraz zapewnić sobie dodatkową wolną przestrzeń do pracy.
Standardowa wysokość biurka to 75 cm, ale są też biurka wyższe. Jeśli do końca nie wiecie, jaka wysokość jest dla was dobra może warto kupić biurko z regulowaną wysokością.
Standardowe siedzisko krzesła ma wymiary 40-50 cm, a wysokość oparcia wynosi 40-45 cm;
Krzesło powinno mieć regulowane oparcie i podłokietniki;
Aby swobodnie obrócić się na krześle potrzebny jest promień ruchu o wymiarach 70cm;
Regał na książki powinien mieć głębokość 30 cm, jeśli chcemy pomieścić książki o tradycyjnych wymiarach, a 40 cm, jeśli potrzebujemy przestrzeń na segregatory i większe książki.
Siedząc przy biurku i pracując przy laptopie nasze ręce powinny tworzyć kąt 90 stopni zgięcia w łokciach.
Stopy powinny leżeć płasko na podłodze, a zgięte w kolanach nogi tworzyć kąt prosty.
Górna krawędź monitora powinna znajdować się nieco poniżej poziomu oczu osoby, która przy nim pracuje. Odpowiednia odległość ekranu od osoby wynosi około 70 cm.
4. ROZKŁAD
Przykład pierwszy układu funkcjonalnego. Domowe biuro w osobnym pomieszczeniu (sytuacja idealna):

Uwaga: Układ z przykładu powyżej sprawdzi się również w pokoju gościnnym. W miejsce foteli wystarczy wstawić rozkładaną sofę i stolik kawowy.
Przykład drugi układu funkcjonalnego. Domowe biuro znajduje się w pokoju gościnnym:

Przykład trzeci układu funkcjonalnego. Domowe biuro w sypialni:

Garść porad odnośnie układu funkcjonalnego:
Regały i szafki jak najbliżej biurka. To ważne, bo często po nie sięgamy;
Biurko blisko okna, tak, by zapewnić sobie dostęp do naturalnego światła, najlepiej bokiem lub przodem do niego;
Gniazda robocze w pobliżu miejsca pracy, chyba że lubicie plątaninę kabli na podłodze; dobre oświetlenie blatu biurka i podłączenie sprzętu to rzecz niezbędna.
Tablica magnesowa lub korkowa zawsze się przyda, by najważniejsze notatki i inspiracje mieć na miejscu. W tej roli dobrze się też sprawdzi przezroczysta mata na biurko;
Zamykane szafki na dokumenty dla tych, których drażnią rzeczy na widoku, czyli dla minimalistów;
Jeżeli domowe biuro znajduje się w osobnym pomieszczeniu warto pomyśleć o miejscu z małymi meblami wypoczynkowymi (jak w przykładzie powyżej). Dwa fotele i stolik sprawią, że będziecie mogli się zrelaksować podczas przerwy w pracy lub zaprosić kogoś na formalną rozmowę;
Osobne domowe biuro to również dobre miejsce na stworzenie biblioteczki, jeśli macie duży księgozbiór. Książki dzieci były w ich pokojach, bo inaczej będą ciągle was odwiedzać (dzieci, nie książki) 🙂
Żywe rośliny w doniczkach – zawsze i wszędzie. Nie tylko pomagają w skupieniu i zrelaksowaniu się, ale także niektóre z nich oczyszczają powietrze.
5. URZĄDZAMY
Macie już plan domowego biura. Czas na jego urządzenie. Pamiętajcie, by pasował do reszty pomieszczenia, jeśli stanowi część większej całości. W wyborze kolorystyki, mebli i dodatków może się okazać pomocny mood board.

Atmosfera
Jeśli domowe biuro jest częścią innego pomieszczenia, to powinno do niego stylistycznie nawiązać. Można potraktować je także bardzo “minimalistycznie” i tak dobrać meble, kolory i dodatki, aby nie rzucało się w oczy.
Delikatne i jasne meble dodają lekkości. Natomiast ciemne drewniane biurko i duże krzesło w grafitowej tapicerce nie tylko doda powagi, ale będzie też mocnym akcentem. Dlatego warto dokładnie przemyśleć, jaki klimat chcemy wykreować. Przytulny, domowy, inspirujący. Czy poważny i solidny. To wszystko ma wpływ na wybór mebli i dodatków.
Jeśli nasze biuro znajduje się w osobnym pomieszczeniu to możemy “zaszaleć”. Tylko pamiętajcie, to miejsce, w którym potrzebujecie się skupić i skoncentrować na pracy.
Kolorystyka
Kolory ścian mają duży wpływ na efektywność naszej pracy. Barwy potrafią pobudzać, uspokajać, poprawiać nastrój. Jeżeli nasza praca wymaga koncentracji i skupienia myśli, lepiej nie stosować mocnych i intensywnych barw, gdyż mogą rozpraszać uwagę. Lepiej sprawdzają się kolory łagodne, pastelowe – błękity, zielenie, złamane biele, które sprzyjają wysiłkowi umysłowemu i koncentracji.
Odcienie żółci mają pobudzają, więc dobrze się sprawdzą, jako dodatki. Błękit zaś łagodzi stres i sprzyja kreatywności, ale w nadmiarze może obniżać nastrój. Jeśli wykonujemy zadania bardziej artystyczne to tu można trochę zaszaleć z kolorami. Artyści potrzebują bodźców. Jednak wszystko zależy od indywidualnych upodobań.
Meble i dodatki
Obecnie na rynku mamy naprawdę duży wybór mebli, a ich stylistyka jest bardzo różnorodna. Warto pamiętać, że to domowe biuro i do tego często o ograniczonej przestrzeni, więc nie wstawiajmy tutaj mebli typowo biurowych. To jednak dom, a nie biuro. Wystarczy przyjrzeć się różnym biurkom, by zobaczyć, jak duży jest ich wybór pod względem stylistycznym. Białe i lekkie, z szufladkami, z podnoszoną klapą blatu, która kryje w sobie schowek, biurko z półkami nad chowane w szafę, biurko o delikatnych nóżkach, małe biurko montowane do ściany. Meble minimalistyczne, ale o pięknych proporcjach również sprawdzą się świetnie w domowym biurze.
Oświetlenie
Dobre oświetlenie miejsca pracy jest niezwykle istotne. Najlepsza będzie lampa stołowa, która jest ruchoma. Dzięki temu źródło światła będzie można ustawić pod odpowiednim kątem.
Lampa powinna równomiernie oświetlać przedmioty, na które najczęściej pada wzrok: klawiaturę, myszkę, notatki. Najlepsza odległość światła od blatu wynosi 35-50 cm. Światło nie powinno być mocniejsze niż to z monitora, ani razić osobę siedzącą.
DOBRZE RADZĘ:
Obraz, grafika, plakat, czy zdjęcie, nie tylko dodadzą osobistego charakteru miejscu pracy, ale także możecie na nich wykonywać proste ćwiczenie relaksujące wzrok. Co mniej więcej godzinę, oderwijcie się od komputera i popatrzcie na grafikę, następnie przenieście wzrok na jakiś przedmiot bliżej (ale nie ekran monitora).

NA KONIEC PARĘ SPRAWDZONYCH SPOSOBÓW NA POPRAWĘ EFEKTYWNOŚCI PRACY Z DOMU::
Wyznaczcie sobie czas pracy. Nie musi to być taki sam czas, jak w biurze, czyli od 8 do 16:00. Dostosujcie go do swojego naturalnego rytmu oraz możliwości.
Przygotujcie miejsce pracy. Niech to nie będzie sofa.
Stwórzcie listę zadań i trzymajcie ją w widocznym miejscu. Niektórzy wolą listy codzienne, inni planują cały tydzień pracy. To znowu zależy od Was. Radzę jednak nie zostawiać najtrudniejszych zadań na sam koniec.
Dbajcie o porządek. Bałagan sprzyja dekoncentracji i źle wpływa na psychikę. Oczywiście nie mam tu na myśli lekkiego nieładu, który powstaje w trakcie pracy i często sprzyja kreatywności.
Róbcie sobie przerwy. Dzięki nim Wasz umysł odpocznie i potem będzie mu się łatwiej skoncentrować na reszcie zadań. Kilka krótkich i jedna dłuższa sprawią, że będzie się Wam lepiej pracować. Można np. Wyjść na krótki spacer, poćwiczyć chwilę, zrelaksować się przy muzyce.
Oddzielcie strefę prywatną od zawodowej. Wiem, że nie zawsze jest to możliwe. Na czas pracy odłóżcie telefon, wyłączcie media społecznościowe, prywatną pocztę.
I jeszcze parę inspiracji:

https://www.arquitecturaydiseno.es/estilo-de-vida/oficina-domicilio_824

https://www.arquitecturaydiseno.es/estilo-de-vida/bruguer-anuncia-cual-sera-color-tendencia-ano-2021-beige-ocre-madre-tierra_4853/4

https://www.arquitecturaydiseno.es/estilo-de-vida/oficina-domicilio_824/3

https://www.arquitecturaydiseno.es/estilo-de-vida/oficina-domicilio_824/7

https://www.arquitecturaydiseno.es/diseno/patricia-urquiola-rejuvenece-el-espacio-de-trabajo_147/4

https://www.elledecor.com/es/decoracion/a35509971/teletrabajo-ideas-decoracion-oficina-casa/

https://www.elledecor.com/es/decoracion/a35509971/teletrabajo-ideas-decoracion-oficina-casa/
Chętnie pomogę przy projektowaniu domowego biura. Zapraszam do kontaktu: Monika Bień-Königsman / 796 098 920 / monika.bien@biendesign.com.pl
Comments